تبلیغات
حقوق و دانستنیهای آن + (دانلود رایگان آهنگ جدید خوانندگان ، نمونه سوالات ، مقالات ) - ::نسل جدید هواپیماهای خورشیدی::
 
حقوق و دانستنیهای آن + (دانلود رایگان آهنگ جدید خوانندگان ، نمونه سوالات ، مقالات )
 
 

::نسل جدید هواپیماهای خورشیدی::

در این میان، انرژی خورشید با توجه به ارزانی و سهولت دسترسی به آن از اهمیت فوق‌العاده‌‌ای برخوردار است. هواپیماهای خورشیدی نیز با توجه به این ویژگی و مزایایی دیگر همچون مداومت پروازی و ارتفاع بالا، سرعت كم و هزینه پروازی بسیار پایین در سال‌های اخیر به‌شدت توجه محققان علوم هوانوردی را به‌عنوان جایگزین برتر ماهواره‌های مخابراتی و تجسسی در كاربردهای اكتشافی، تجسسی، مخابراتی(تلفن همراه  و اینترنت)، مدیریت كشاورزی، كنترل مرزها و مقابله با بلایای طبیعی به‌خود جلب كرده است.

برای مثال، سازمان ناسا از سال 2000-1994 مبلغ 64 میلیون دلار و از سال 2003-2001 نیز 33 میلیون دلار، روی پروژه‌های هواپیماهای خورشیدی سرمایه‌‌گذاری كرده است.

از جنبه‌های متعددی این هواپیماها می‌‌توانند مأموریت سیستم‌های زمینی و ماهواره‌‌ای را اقتصادی‌‌تر از هر دو انجام دهند. همچنین آنها توان بازگشت سریع را دارند كه این مساله آنها را برای محافظت در برابر عوامل پیش‌‌بینی نشده و همچنین سرویس‌‌دهی خوب، مناسب می‌‌سازد.

مهم‌ترین بعد گسترش‌‌دهنده هواپیماهای خورشیدی، گسترش كاربردهای تجسسی و سرویس‌هایی بر پایه ارتباطات با گستره فركانسی بالا و سرویس‌های اینترنت است و حتی مأموریت‌‌های خاصی همچون پدافند موشكی و پرواز بر فراز سیارات دیگر نیز مطرح است.

در این بخش، هواپیماهای خورشیدی به 3  دسته هواپیماهای كوچك رادیو كنترل، پیكربندی‌های مشابه هواپیما با نیروی انسانی و هواپیماهای ارتفاع و مداومت پروازی بالا كه اكثراً كار شركت ایرووایرونمنت هستند تقسیم‌بندی شده‌‌اند.

ابتدا با توجه به اهمیت، هواپیماهای معمولی و هواپیماهای خورشیدی ارتفاع و مداومت پروازی بالای دیگر مورد بررسی قرار داده‌ایم؛ در فرصت‌های بعدی، پیكربندی‌های شبیه هواپیما با نیروی انسانی و در نهایت هواپیماهای كوچك رادیو كنترل بررسی خواهد شد.

هواپیماهای ارتفاع و مداومت پروازی بالا

1- هواپیمای گوسامر پنگوئن(Gossamer Penguin)در سال 1980 شركت ایرووایرونمنت كه به‌وسیله دكتر پاول مك كریدی، قهرمان سابق گلایدرسواری و طراح معروف هواپیماهای نیروی انسانی تأسیس شد، پروژه‌‌ای را برای طراحی یك هواپیمای خورشیدی سرنشین‌‌دار با همكاری مركز درایدن (Dryden) ناسا شروع كرد.

این كار با ساخت مدل مقیاس سه‌چهارم هواپیمای نیروی انسانی گوسامر آلباتروس2(Gossamer Albatross II)  برای پرواز خورشیدی شروع شد.

این كار به‌راحتی به انجام رسید زیرا در اوایل سال1980 كه این هواپیما در یك برنامه پروازی تحقیقاتی در مركز درایدن با مشاركت مركز لانگلی(Langley) شركت كرد، بعضی از پروازها با استفاده از یك موتور الكتریكی كوچك صورت پذیرفته بود.


بقیه مطالب در ادامه مطلب

هواپیمای مقیاس شده، گوسامر پنگوئن نام گرفت كه دهنه بال آن 71پا بود. بدون خلبان فقط 68پوند وزن داشت، در نتیجه توان كمی نیاز داشته و نمونه آزمایشی خوبی برای توان خورشیدی بود.

منبع انرژی برای پروازهای اولیه از 28‌باتری نیكل كادمیوم تشكیل شده بود
كه در پروازهای خورشیدی با 3920 سلول خورشیدی به قدرت 541 وات تعویض شد.

پروازهای با قدرت باتری در فرودگاه شافتر در نزدیكی بیكرزفیلد كالیفرنیا صورت پذیرفت. مارشال،  پسر 13 ساله دكتر مك كریدی كه تنها 80پوند (36 كیلوگرم) وزن داشت، نخستین خلبان این پروازها بود كه هدف از آن به‌دست آوردن توان مورد نیاز پرواز هواپیما، بهینه‌سازی سیستم رانش و آموزش خلبان بود.

او نخستین پرواز را در 7 آوریل 1980 انجام داد و پرواز خورشیدی كوچكی نیز در 18 می. خلبان رسمی پروژه، جنیس براون بود وكمی زیر 100 پوند وزن داشت. او حدود 40 پرواز با باتری و سلول خورشیدی انجام داد.

در نیمه تابستان ثابت شد كه جهت باد، توربولانس، انتقال حرارت همرفتی و تشعشعی و دما در شافتر برای هواپیما كمتر از مقدار ایده‌آل است زیرا در موقع برخاست نمی‌‌بایست باد جانبی وجود می‌‌داشت و افزایش دما باعث كاهش توان خروجی سلول‌های خورشیدی می‌شد.

در نتیجه پروژه در انتهای جولای به درایدن منتقل شد. گرچه شرایط در آنجا هم ایده‌آل نبود. در هر صورت، جنیس آزمایش‌ها را تمام كرد و در 7 اوت 1980، پروازی به‌طول 3/14 كیلومتر به‌مدت 14دقیقه و 21 ثانیه انجام داد

2- هواپیمای سولار چلنجر (Solar Challenger)با استفاده از تجربیات به‌دست آمده از گوسامر پنگوئن، مهندسان ایرووایرونمنت هواپیمای سولار چلنجر را طراحی كردند. این هواپیمای خورشیدی سرنشین‌‌دار می‌‌توانست پروازهای طولانی و بلند را حین تحمل توربولانس‌های عادی انجام دهد. دهانه بال آن 5/46 پا بود، اما از یك دم افقی بزرگ و از سطح بالی برای جای‌دهی 16128 سلول خورشیدی بهره می‌‌‌برد.

مهندسان ایرووایرونمنت با استفاده از برنامه‌های رایانه‌ای شخصی، ملخ، بال و دم غیرمعمول این هواپیما را طراحی كردند كه سطح بالای آنها برای جای‌دهی سلول‌های خورشیدی هموار بود.

شركت آستروفلایت تأمین كننده موتور و شركت دو پونت (DuPont)كه بسیاری از مواد پیشرفته این هواپیماها را تولید كرد تأمین‌‌كنندگان اصلی پروژه بودند.

خلبان دیگری به نام استفان پاتك (حدود 150 پوند) كه حدود 4600 ساعت پرواز با هواپیماهای مختلف داشت نیز به جمع اضافه شد. خلبانان هواپیما را ابتدا با باتری و سپس با توان خورشیدی پرواز دادند. در انتهای سال 1980 و در اوایل 1981، مجموعه به پارك هوایی مارانا در تاكسون منتقل شد.

سولار چلنجر ارتفاع اولیه 14300 پا را ثبت كرد و در هفتم جولای 1981 موفق شد 163 مایل از پاریس به لندن را به‌مدت 5 ساعت و 23 دقیقه پرواز كند (km/h 48/44 = Vmean).

قبلا در سال 1979 دكتر مك‌‌كریدی به‌وسیله هواپیما با نیروی انسانی گوسامر آلباتروس نیز به این موفقیت دست یافته بود.

3- هواپیمای هالسول(HALSOL)ایرووایرونمنت در 1981 به‌عنوان بخشی از برنامه سری، بودجه‌‌ای محرمانه از اداره‌‌ای ناشناس دریافت كرد تا امكان طراحی و ساخت هواپیمای خورشیدی با مداومت پروازی زیاد در ارتفاع بالای 65000 پا را بررسی كند.

هواپیمای طراحی شده با نام هالسول با 3 مدل در مقیاس كوچك‌تر و یك پروتوتایپ نهایی ساخته و آزمایش شد. هالسول در2ماه، 9 بار پرواز كرد و عاقبت به یاری باتری‌های قابل شارژ روی- نقره به ارتفاع 20000 پایی رسید.

برنامه آزمایش در پایگاهی ناشناخته در «گروم لیك» صحرای نوادا انجام شد. سازمان‌های دخیل در این برنامه عبارت بودند از: نیروی هوایی، آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی، سازمان سیا، اداره شناسایی ملی و ناسا.

اینكه كدامیك از این سازمان‌ها مشتری چنین هواپیمایی بودند، خود یك راز است.
هواپیما صلاحیت پروازی خود را از نظر ایرودینامیكی و سازه‌‌ای نشان داد، اما درصورت تجهیز به سلول‌های خورشیدی و تجهیزات كنترل توان موجود در آن موقع، از حمل بار مفید باز می‌‌ماند. 






نوع مطلب : فنی مهندسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سی ام مرداد 96 07:17
hi!,I like your writing very a lot! proportion we keep in touch more about your post on AOL?
I require a specialist in this area to resolve my problem.
Maybe that's you! Looking forward to see you.
دهم مرداد 96 08:21
What's Going down i'm new to this, I stumbled upon this
I have discovered It positively helpful and it has aided me out
loads. I'm hoping to contribute & help different customers like its
helped me. Good job.
بیست و هشتم فروردین 96 17:46
Hello colleagues, how is the whole thing, and what you wish for to say regarding this post, in my view its really remarkable
designed for me.
بیست و هشتم فروردین 96 09:22
Definitely believe that which you stated. Your favorite reason appeared
to be on the net the simplest thing to be aware of.
I say to you, I certainly get annoyed while
people consider worries that they just don't know about.
You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side
effect , people could take a signal. Will likely be back to get more.
Thanks
چهاردهم فروردین 96 06:53
Wow, this piece of writing is good, my younger sister is analyzing these kinds of
things, therefore I am going to convey her.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


دانلود رایگان نمونه سوالات + مقالات + آموزش كامپیوتر و اینترنت ، آهنگ جدید خوانندگان ، سوالات امتحانی ، اختبار ، استخدامی و آموزش حقوقی دانشگاه پیام نور و ...

مدیر وبلاگ : وفادار و قانونمند
مطالب اخیر
موضوعات
نظرسنجی
شما از 20 چه نمره ای به سایت میدهید ؟







جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :